نظام رتبه بندی وبومتریکس
وبومتریک (Webometrics) چیست؟
وبومتریکس اولین بار در سال 2004 انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر به منظور رتبهبندی وبسایت دانشگاهها تهیه شد.
رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایتهای دانشگاهها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است. وبومتریک 11998 دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها سالیانه دو بار در ماههای دی (ژانویه) و تیر(جولای) انجام میشود.رتبه بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل 15000 دانشگاه و بیش از 5000 موسسه و مرکز تحقیقاتی می باشد. 11998 دانشگاه اول در رتبه بندی وبومتریک مشخص شده و دانشگاه های دیگر نیز در رتبه بندی محلی و جزئی تر آمده است.
فعالیت(VISIBILITY یا impact )(50%)
• حضور (PRESENCE) این شاخص در ارزیابی January 2021 حذف شده است.
• قابلیت دسترسی، آشکاری فایلها (OPENNESS ) (10%): براساس تعداد استناداتی که به نویسنده های تاپ دانشگاه(10 پروفایل برتر هر دانشگاه)داده میشود، تعیین می گردد. (تعداد استنادات از 210 نویسنده برتر)
• تعالی (EXCELLENCE) (40%): تعداد مقالات در بین 10٪ برتر مورد استناد در هر یک از 26 رشته پایگاه داده کامل در دوره پنج ساله: 2015-2019
قابلیت مشاهده (VISIBILITY )(50%)
• تاثیر (IMPACT ): سنجیدن کیفیت محتوا از طریق همه پرسی های مجازی، با استفاده از شمارش لینک های خارجی به ساب دومین های دانشگاه.این لینک ها مشخص کننده اعتبار سازمان ، کارایی علمی، ارزش اطلاعات، و سودمندی سرویس های معرفی شده در صفحات وب سایت می باشد. اطلاعات مربوط به دیده شدن لینک موسسات پژوهشی با استفاده از دو تهیه کننده مهم Majestic SEO و ahrefs بدست آمده است.
هر یک از پارامترهای وبومتریکس دارای جزئیات بسیار است و روشهایی برای محاسبه هر یک وجود دارد. رتبه بندی وبومتریک میزان فعالیت علمی و آموزشی دانشگاهها و موسسات علمی و آموزشی را بصورت دورهای نشان میدهد.
شاخصهای رتبه بندی وبومتریک میزان توجه موسسات و دانشگاه ها را به نشر اینترنتی نشان می دهند.
راه های افزایش رتبه سایت دانشگاه ها در رتبه بندی وبومتریک (Webometrics)
بدیهی است برای افزایش رتبه در وبومتریکس باید شاخصهای چهار گانه را مورد توجه قرار داد. تولید محتوای روزآمد و کارا در وب سایت بهترین راه حل خواهد بود.
هرچند کلیه معیارهای رتبه بندی وبومتریک به محتوای موجود در وبسایتها بستگی دارد ولی با توجه به اینکه ابزار مورد استفاده رتبه بندی وبومتریک برای بررسی میزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وب سایتها، موتورهای جستجو هستند، بنابراین، وضعیت وب سایت در موتورهای جستجو معیار بسیار مهمی میباشد.
بهبود وضعیت یک وب سایت در موتور جستجو به معنی بهتر، کاملتر و سریعتر دیده شدن وب سایت توسط ربات های جستجو گر و در نتیجه بالاتر آمدن وب سایت در جستجو ها و در نهایت بازدید بیشتر از وب سایت است.
رتبه بندی وبومتریک یکی از معیارهای اصلی خود را وضعیت و تعداد صفحات Indexشده توسط موتورهای جستجو قرار داده و لذا این فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
هر یک از موتورهای جستجو معیارها و فرمولهای خاص خود را برای ارزیابی وب سایتها دارند که معمولا فاکتورهای دقیق و الگوریتم رتبه بندی را بصورت محرمانه نزد خود نگهداری می کنند و در اختیار سایرین قرار نمی دهند لیکن بسیاری از فاکتورهایی که مورد توجه موتورهای جستجو هستند شناخته شده اند و مدیران وب سایتهای حرفه ای تلاش می کنند همه آنها را به بهترین وجه در وب سایت خود اعمال کنند.
1- ارزیابی آموزشهای برتر در وب: در این رتبهبندی وبومتریک به انتشارات اینترنتی توسط دانشگاهها و میزان اهمیت دادن این ارگانها به انتشار الکترونیک رتبه داده میشود.
2- حجم، قابلیت دید، و اثر (visibility) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها فقط بر بازده آنها (ارجاع به مقالات، شرکت در کنفرانس، پایاننامه، گزارش و ...) تکیه نمیکند، بلکه شامل موارد دیگری نیز میگردد. این موارد شامل دورههای آموزشی، سمینارها، کارگاهها، کتابخانههای الکترونیک، پایگاههای اطلاعات، سامانه های چندرسانهای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمانهای مربوطه، گروههای تحقیقاتی یا سرویسهای پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ میشود. هدف مستقیم برای رتبهبندی، دانشگاهها هستند و هدف غیرمستقیم اعضای هیأت علمی و نتایج کاری آنها.
3- منابع اطلاعات و تفسیر آنها. دستیابی به صفحات وب اصولاً بواسطه موتورهای جستجو فراهم میگردد. این واسطهها رایگان، فراگیر و بسیار قدرتمند میباشند. موتورهای جستجو کلیدهای ارزیابی قابلیت دیده شدن و میزان اثر وبسایتهای دانشگاهها به شمار می آیند. منابع محدودی برای ارزیابی وبومتریک مفید است: موتورهای جستجوی عمومی شامل Google، Yahoo Search، Exalead، Alexa؛ و پایگاه دادههای تخصصی علمیGoogle Scholar در ارزیابی وبومتریک مورد استفاد است.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر موس:
تغییر فونت:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: